Gat in de markt: Anouk (18) uit Hengelo bedenkt onzichtbare lingerie

Het is een probleem dat veel vrouwen herkennen, zegt Anouk Tanke: lingerie die zichtbaar is door de kleding heen. Ze heeft er een oplossing voor bedacht: naadloze strings in zestien verschillende lichaamskleuren.

De 18-jarige Saxion-studente bedrijfskunde uit Hengelo won woensdagavond met haar bedrijfsplan voor ‘onzichtbare lingerie’ de Saxion Ondernemers Award 2019 in de categorie ‘net gestarte ondernemingen’. De geldprijs van 7500 euro komt goed van pas bij het in productie nemen van de eerste serie strings door haar pas opgerichte bedrijfje Sassive Lingerie.

Jumpsuit

Nikkie Plessen en Sylvie Meis zijn zakelijk gezien haar grote voorbeelden. Maar voorlopig heeft Anouk Tanke nog een bijbaantje als verkoopster bij Hudson’s Bay in Enschede. Ze hoopt spoedig haar eerste geld met Sassive Lingerie te verdienen.

Volgende week gaat ze in het laboratorium van de textielafdeling van Saxion een ‘probeersessie’ doen met de strings, die daar op haar specificatie zijn ontwikkeld. Het eerste exemplaar droeg ze woensdagavond bij de finale van de Saxion Ondernemers Award in het Wilminktheater onder haar jumpsuit, verklapte ze. „Om te bewijzen dat het echt onzichtbaar is”, stelde Anouk.

Huidskleur in zestien tinten

„Damesondergoed in huidskleur is altijd beige, maar ik ben niet beige. Huidskleur gaat van licht naar donker en daar zitten wel zestien verschillende tinten tussen. Ik laat lingerie in al die tinten produceren.”

De verkoopwebsite moet nog worden gebouwd, maar de Facebookpagina van Sassive is al online. Ze zit op Saxion pas in het eerste jaar, maar Anouk is niet bang dat haar studie eronder gaat lijden. „Saxion heeft een mooi programma voor studenten die ook ondernemen. Je krijgt ondersteuning en kunt ook afstuderen binnen je eigen bedrijf.”

Kledinglijn voor dj’s

Bij de al gestarte bedrijven ging de Ondernemers Award naar de studenten Bas Dijkhuis (25) en Karel Kloeze (25), die sinds januari eigenaar zijn van een eigen bv: Brand Your Merch. Het duo ontwikkelt kledinglijnen voor populaire dj’s.

De diskjockeys kunnen die petten, T-shirts, sweatshirts, hoody’s en colberts verkopen via een website, die Brand Your Merch voor ze bouwt. „Wij ontwikkelen die kleding in samenspraak met de dj en maken dingen die ze zelf mooi vinden en dus dragen tijdens optredens”, legt Bas Dijkhuis uit. „Via merchandising kunnen hun fans dezelfde kleding kopen. De artiest betaalt zelf de productie, wij begeleiden die, doen de website en de marketing. De winst delen we met de dj.”

Het duo uit Deventer heeft al zes dj’s gecontracteerd: Blasterjaxx (de nummer 37 van de wereld), Julian Jordan, Brooks, Skink, Mattn en Reinier Zonneveld. Karel Kloeze schetst het voorlopige doel: „Eind dit jaar moeten we samenwerken met tien dj’s uit de top 150 van de wereld.”

Bron: AD