Speelgoedverpakking linkt naar pornosite: “Ouders, gooi de doos weg”

Mattel, het speelgoedbedrijf achter onder meer Barbie, Hot wheels en nu ook Wicked, zit in het oog van een storm. En dat zo vlak voor Sinterklaas en met de eindejaarsfeesten in het vooruitzicht. Op hun poppendozenhebben ze per ongeluk eenfout URL-adresafgedrukt. Dat leidt kinderen niet naar de officiële filmwebsite, maar naar harde pornografie.

Wicked is al twintig jaar één van de populairste musicals, en is deze kerstperiode eindelijk ook op het witte doek te zien als film. Het verhaal speelt zich af voorafgaand aan de gebeurtenissen in The wizard of Oz.

Emmy- en Grammy-winnares Cynthia Erivo is te zien als Elphaba, een jonge vrouw die zich onzeker voelt vanwege haar ongebruikelijke groene huid. Grammy-winnares en superster Ariana Grande speelt Glinda, een populaire, geprivilegieerde en ambitieuze jonge vrouw die er nog achter moet komen wie ze zelf echt is.

De film duurt bijna drie uur, en kostte 145 miljoen dollar. Vanaf begin december is hij in ons land te zien, dit weekend is hij officieel voorgesteld in Los Angeles.

En daar hoort natuurlijk de nodige merchandising bij. Om de film extra in de kijker te zetten, maar vooral om extra centen binnen te halen, zijn een reeks Barbie-achtige poppen gemaakt van de hoofdrolspelers. En die zijn in de VS al minstens zo populair als Barbie zelf.

Maar er is een gênant probleem opgedoken dat niet alleen de producenten, maar ook de aandeelhouders van Mattel op de kast heeft gejaagd. Ook ouders spreken er schande over en noemen het “onacceptabel” wat Mattel nu geflikt heeft. En met reden. (Lees verder onder de post)

Hoe is kunnen gebeuren en wie er verantwoordelijk voor is, dat wordt nog onderzocht. Maar op de achterkant van de kartonnen verpakking van de poppen staat een verwijzing naar wicked.com. Wie er op klikt, krijgt geen beelden van de nieuwe film te zien, wel expliciete porno. De officiële filmwebsite is immers wickedmovie.com.

Hoeveel dozen met het foute adres intussen in omloop zijn gebracht, is niet duidelijk. Maar op eBay wordt al meer dan 1.000 euro geboden op de verpakkingen met drukfout. Alle poppen zijn inmiddels teruggehaald uit de winkels.

Mattel heeft inmiddels verontschuldigingen aangeboden voor de fout. “We betreuren deze ongelukkige fout ten zeerste, en nemen onmiddellijk maatregelen om dit te herstellen”, klinkt het bij The Hollywood Reporter. “Ouders worden gewaarschuwd dat de verkeerd gedrukte, onjuiste website niet geschikt is voor kinderen. Consumenten die het product al hebben, wordt geadviseerd de productverpakking weg te gooien of de link te verwijderen en ze kunnen contact opnemen met de klantenservice van Mattel voor meer informatie.”

Bron: Nieuwsblad.be