Te wulpse koningin Mathilde te bewonderen op censuur-expo

Brussel krijgt binnenkort een bijzondere expositie over censuur in de Belgische stripliteratuur. De tentoonstelling ‘Duizend Bommen en Castraten’ opent op 16 april de deuren in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. De verzameling prenten toont hoe de afgelopen decennia censuur werd toegepast in stripverhalen rond de thema’s drugs, racisme, seks of het koninklijk huis.

De tentoonstelling ‘Duizend Bommen en Castraten’ wordt georganiseerd in het kader van Difference Day, de dag van de persvrijheid, want ook de stripwereld kende – en kent nog steeds – heel wat censuur. “Niet alleen journalisten worden soms gehinderd of bedreigd wanneer ze hun job willen doen. Ook cartoonisten en stripauteurs hebben altijd al in de frontlinie gestaan wanneer het erop aankwam vrijuit te kunnen spreken”, leggen de organisatoren uit aan Belga.

De tentoonstelling is gebaseerd op het boek ‘Duizend Bommen en Castraten’ van auteur en stripkenner Jan Smet. Daarin maakt hij duidelijk hoe censuur over de jaren heen de strip in haar macht hield en hoe de tijdsgeest verandert.

Stripcurator Kurt Morissens verwerkte het boek tot een tentoonstelling waarin censuur-voorbeelden uit de Belgische en internationale stripliteratuur worden verzameld. Die splitste hij op in zeven verschillende thema’s: geweld, drugs, racisme, taalgebruik, seks, geschiedenis en heilige huisjes. Van Lucky Luke die niet langer mocht roken en de Amerikaanse Comics Code Authority die buitensporig geweld verbood tot Charel Cambré die koningin Mathilde iets te wulps afbeeldde.

Koningin Mathilde

Aan die wulpse Mathilde wordt veel aandacht besteed in de tentoonstelling. Tekenaar Charel Cambré tekende haar in 2019 halfnaakt op de cover van het stripalbum ‘Femme Fatale’. Om de onderkant van haar lijf had ze wel de Belgische vlag gedrapeerd. De cover deed toen heel wat stop opwaaien in België. De expositie is in Brussel te zien tot en met 16 mei en gaat daarna op tournee door het land.

‘Duizend Bommen en Castraten’, van 16 april tot en met 16 mei in het Paleis voor Schone Kunsten.

Bron: demorgen.be