FC Emmen en EasyToys na vier seizoenen uit elkaar: ‘Stoppen op hoogtepunt’

FC Emmen breekt na dit seizoen met hoofdsponsor EasyToys. Daarmee komt er na vier jaar een einde aan de veelbesproken sponsorovereenkomst met het seksspeeltjesbedrijf. “We hebben besloten om te stoppen op het hoogtepunt”, zegt EasyToys-oprichter Eric Idema. “Maar we laten elkaar niet los. Voor ons is en blijft FC Emmen dé club. We hebben in de afgelopen jaren veel aan elkaar te danken gehad.”

EasyToys werd in 2020 hoofdsponsor van FC Emmen, al ging dat niet zonder slag of stoot. De KNVB blokkeerde de sponsorovereenkomst aanvankelijk, omdat de bond het niet gepast vond dat het logo van de erotische webshop op het shirt kwam te staan.

Pas na meerdere gesprekken met de clubleiding van FC Emmen ging de KNVB overstag, wat resulteerde in een samenwerking van één seizoen. Uiteindelijk zijn het bedrijf en FC Emmen vier jaar bij elkaar gebleven. De rel leverde EasyToys nationale bekendheid op.

“We hebben in de afgelopen jaren samen de nodige taboes doorbroken en bewezen dat een relatie tussen een sportclub en een bedrijf als het onze heel normaal is”, zegt Idema. “Voor ons is het zakelijk ook een heel positieve relatie geweest.”

Na de degradatie van vorig jaar probeert FC Emmen dit seizoen weer terug te keren in de Eredivisie. Die promotiejacht loopt niet heel voortvarend. De ploeg van trainer Fred Grim bezet de teleurstellende tiende plaats in de Keuken Kampioen Divisie.

Bron: nu.nl